fredag 13. juli 2012

Ett gammelt bord får nytt liv...

Ett gammelt brunbeiset bord har fått nytt liv;)
Bordet har vært i familien siden det ble laget og det er vel mellom 40 og 50 år siden nå...
Det er egentlig ett spisebord som blir kjempe stort når man slår det ut, men det er utrolig koselig når man har det sammenslått.
Vakre detaljer, man ser at det er ordentlig kvalitet!
Men brun beis med tre tonn (føltes i hvertfall slik;) klarlakk oppå er ikke det kjekkeste man sliper på.
Jeg begynte å pusse bordplaten men jeg kom ikke igjennom alle lagene med lakk, selv med god maskin og kompressor.
Heldigvis fikk jeg hjelp av min samboer, han er lakkerer så han brukte en utrolig sterk malingsfjerner på bordplaten.
Lakken og beisen bare boblet opp med det samme man påførte middelet også var det bare å skrape av og deretter slipe over med maskinen.
Understellet malte jeg hvitt, der brukte jeg Beckers sin gulvmaling plus, en helt fantastisk maling, kan ikke få anbefalt den nok!!!
Nå står bordet i karnappen i stuen med to store kurvstoler til.
Det hører til seks spisestoler til bordet, disse skal males hvite en gang i tiden og trekkes om, men det blir nok ikke med det første;)
Det er så koselig i karnappen med bordet og stolene, man har den mest fantastiske utsikten der man sitter;)
Hyllen på veggen er det pappa som har snekret i sløydtimene på skolen da han var liten, nå henger den på veggen, hvitmalt med arvegods, loppisfunn og gode minner i;)
Den grå lysestaken i hyllen og stetteskålen er sprayet med sinkspray, jeg har sinket mye, fått helt dilla...!
Er ihverfall veldig fornøyd med det siste prosjektet, nå er det bare å kaste seg ut i det neste...;)




Detaljer på bordet før & etter maling...



 


4 kommentarer:

Brunt sukker sa...

HEI:))Litt av en jobb! men så ble de veldig bra også da !så flink du er :)klemmer fra Eli:)

Mor Inger`s hus sa...

Kjempefint.

Er så gøy når en får pussa opp gamle møbler og kjenner at de ble akkurat slik jeg hadde tenkt.

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Så fint bordet ditt ble !!
Mye godt arbeid der ja :)))
Takk for hyggelig prat i dag, på BM :)
Får fortsette tapetjakten min over helgen.
Legger meg selvfølgelig til som følger og plasserer deg i blogglisten min...
Må jo følge med dine prosjekter :)))

Ha en super fredagskveld
Klem Heidi

Susanne sa...

Hei!

Søkte tilfeldigvis på oppussing av stuebord og stoler og fant dette innlegget. Veldig morsomt for jeg holder på å pusse opp stuebordet og seks stoler som jeg har arvet, og det er nøyaktig det samme bordet og stolene som du har :)

Er veldig usikker på hvordan jeg skal pusse dem opp da jeg ikke har helt peiling på dette. Hva gjorde du med bordplata? Har du hatt noe over den etter at den ble pusset ned?

Holder på å pusse stolene nå, som er et mareritt med tanke på de runde bena og små krokene;)